Zdrowa dieta na piękną skórę

Piękno pochodzi z wnętrza – to prawda w każdym tego wyrażenia znaczeniu. Aby cieszyć się pięknym wyglądem, zdrową skórą, mocnymi lśniącymi włosami musimy przede wszystkim zdrowo się odżywiać – to dostarczane naszemu witaminy, minerały i inne substancje sprawiają, że wyglądamy młodo, zdrowo i pięknie. Co i jak jeść? Jak komponować ze sobą składniki, by przynosiły największe odżywcze korzyści?

Postaw na antyoksydanty – antyoksydanty to substancje, które działają antystarzeniowo. Chronią przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, wykazują właściwości ochronne przed promieniami UV, a także działają przeciwzapalnie. Antyoksydantami są niektóre witaminy, polifenole i inne naturalne związki zawarte w warzywach, owocach, ziarnach, tłuszczach. Najlepszymi naturalnymi antyoksydantami są zielona herbata (prawdziwa!), kawa, kakao, jagody acai, czosnek i reserwatol (substancja, którą znajdziemy na przykład w fistaszkach czy w skórze winogron).

W opóźnieniu procesów starzeniowych, wsparciem dla organizmu będą także produkty bogate w witaminę A, która dotlenia skórę i wzmacnia włókna kolagenowe. Retinol (dobrze przyswajalna forma witaminy A) zawarta jest między innymi w jajkach czy wątróbce. Znany i dobrze kojarzony beta-karoten znajdziemy przede wszystkim w marchwi, pomidorach, papryce czy morelach, ale także w szpinaku (świeżym), brokułach czy sałacie.

Pierwiastki takie jak cynk i krzem wpłyną pozytywnie na kondycję skóry, dzięki którym ta będzie elastyczna i mniej podatna na powstawanie nowych zmarszczek. Krzem znajdziesz na przykład w bananach, kaszy gryczanej, daktylach. Warto doda, że krzem ma też działanie antycellulitowe! Z kolei cynk, który poprawia elastyczność skóry (wspiera produkcję kolagenu w twoim organizmie) , naturalnie występuje w fasoli, niektórych gatunkach ryb, orzechach i wielu produktach pełnoziarnistych.

Bardzo istotnym elementem naszej diety, powinny być produkty bogate w witaminę B, której znaczenie w przypadku jędrnej i zdrowej skóry jest ogromne! Witamina B jest łatwo przyswajalna w naturalnej postaci – znajdziemy ją na przykład w pestkach słonecznika i dyni, w orzechach brazylijskich, w nasionach sezamu, w awokado, jajkach i … drożdżach.

Witamina C poprawi nie tylko naszą odporność – również ma właściwości antyutleniające i co najważniejsze – jest niezbędna do produkcji kolagenu! Witaminę C możesz dostarczyć swojemu organizmowi jedząc na przykład truskawki, kiwi, porzeczki, paprykę, zielone jabłka, brukselkę i owoce cytrusowe.

Doskonałym źródłem koenzymu Q10, który można jak najbardziej dostarczać sobie dzięki odpowiednio zbilansowanej diecie, będą naturalne oleje roślinne tłoczone na zimno takie jak olej lniany, olej z czarnuszki, olej rzepakowy czy olej słonecznikowy oraz brokuły, szpinak, drobiowe podroby i niektóre ryby. Zdrowe oleje to również źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które doskonale wpływają na kondycję płaszcza lipidowego skóry.

Nasza skóra potrzebuje również witaminy E, która wpływa na jędrność tkanki skórnej. Jeśli chcesz w naturalny sposób dostarczyć swojej skórze witaminy E, sięgaj po zdrowe oleje (olej słonecznikowy, olej z wiesiołka, olej rzepakowy), migdały, jagody, niektóre gatunki tłustych ryb oraz kapustę!

Pamiętaj – najważniejsza jest odpowiednio zbilansowana i dobrze ułożona dieta. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do tego, czy twoja dieta jest odpowiednia do indywidualnych warunków, w tym ograniczeń fizykalnych, wykonywanej pracy i zapotrzebowania kalorycznego, skonsultuj swoją dietę z dietetykiem, który opracuje jadłospis doskonale dopasowany do Twoich potrzeb. Zdrowa dieta, to mądra dieta!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *